Na aanmelding bij ChapterNext® wordt de jongere gekoppeld aan een persoonlijk begeleider. Met deze begeleider worden doelen opgesteld waaraan ze gaan werken. Deze doelen worden vastgelegd in het hulpverleningsplan.
Elke drie maanden, of waar nodig eerder, worden deze doelen geëvalueerd. Dit gebeurt met de jongere en andere betrokkenen. Naar aanleiding hiervan wordt de zorg zo nodig op- of afgeschaald. De begeleiding richt zich op het weer grip krijgen op het leven. Daarnaast wordt er gewerkt aan de zelfredzaamheid van de jongere. De begeleider investeert in verbinden, motiveren en ondersteunen.
De begeleider denkt buiten de kaders. Kijkt waar deze specifieke jongere behoefte aan heeft. Als het nodig is brengt de begeleider relevante partijen bij elkaar. ChapterNext is niet bang om buiten de gebaande paden te denken en te handelen, zolang dit verantwoord, onderbouwd en doelgericht is.
Opvoedondersteuning
ChapterNext® biedt ook opvoedondersteuning. Ouders en/of verzorgers krijgen dan ondersteuning bij opgroei- en opvoedvragen. Zij krijgen ondersteuning bij het bieden van een goed en veilig opvoedklimaat. Ook bij problemen op andere leefgebieden, kan de begeleider van Chapter Next® ondersteuning bieden. Deze problemen moeten dan wel van invloed zijn op de opvoedsituatie.
Executieve Functies (EF)
Executieve functies zijn een aantal complexe vaardigheden die nodig zijn voor het plannen en uitvoeren van doelgericht gedrag. Denk bijvoorbeeld aan: timemanagement, organiseren en emotieregulatie.
Al deze vaardigheden heb je nodig om goed te kunnen leren. EF hangen samen met de fysieke en mentale gezondheid en met successen op school en later in de carrière.
Bij onvoldoende ontwikkeling van deze functies kan dit leiden tot crimineel of antisociaal gedrag. Wij bieden jongeren de mogelijkheid om deze functies wel goed te ontwikkelen en daar zullen zij een leven lang voordeel van hebben.
Good Lives Model
Wij werken met de principes vanuit het Good Lives Model. Dit model gaat ervan uit dat elke jongere unieke kwaliteiten bezit. Samen onderzoeken wij wat deze kwaliteiten zijn. Van hieruit gaan wij werken aan de versterking van die unieke kwaliteiten.
Kleine stappen
Wanneer de jongere het hele behandeltraject heeft doorlopen en weer terug kan naar school of een andere zinvolle dagbesteding laten wij deze jongere niet zomaar in het diepe springen. Wij begeleiden de jongere in kleine stapjes. Mocht het nodig zijn kunnen we ook weer terug schalen. Zelfs wanneer een jongere weer op school zit zijn wij nog steeds beschikbaar als achterwacht.